
To nowatorskie warsztaty laboratoryjne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, których motywem przewodnim będą najnowsze trendy medycyny oraz ostatnie dokonania szeroko pojętych nauk biomedycznych.Samodzielna praca laboratoryjna będzie szczególnie ważnym komponentem zajęć, a uzyskana w ten sposób wiedza z dziedziny histologii, medycyny regeneracyjnej i nowotworów oraz praktycznych umiejętności z dziedziny fizjologii i embriologii eksperymentalnej, jest obecnie niemożliwa do osiągnięcia w typowych warunkach szkolnej pracowni biologicznej. Uczniowie zdobędą wiedzę na temat anatomii, fizjologii i synergicznej współpracy narządów człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem roli wątroby i nerek w detoksykacji organizmu ludzkiego, zwłaszcza w kontekście zatruć substancjami chemicznym (między innymi dopalaczami) oraz toksynami grzybów trujących (np. muchomora sromotnikowego).
- Warsztaty dla licealistów
- Liczba uczestników w grupie: minimum 24 osoby, maksymalnie 30 osób.
Jeśli liczba uczestników jest mniejsza niż 24, to koszt zajęć pozostaje na poziomie opłaty za grupę minimalną (24 osoby).
W najbliższym czasie dostępne tylko w ramach projektu dofinansowanego przez Biuro Edukacji m.st. Warszawa
Histologia zwierząt, embriologia i komórki macierzyste – biologiczne warsztaty laboratoryjne dla uczniów warszawskich szkół ponadgimnazjalnych – to nowatorskie warsztaty laboratoryjne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, których motywem przewodnim będą najnowsze trendy medycyny oraz ostatnie dokonania szeroko pojętych nauk biomedycznych. Zajęcia te będą nakierowane na samodzielną i twórczą pracę uczestników, dzięki czemu uczniowie będą stawiali hipotezy badawcze, samodzielnie rozwiązywali sytuacje problemowe, by ostatecznie wyciągać wnioski z własnoręcznie otrzymanych rezultatów eksperymentalnych. Samodzielna praca laboratoryjna będzie szczególnie ważnym komponentem zajęć, a uzyskana w ten sposób wiedza z dziedziny histologii, medycyny regeneracyjnej i nowotworów oraz praktycznych umiejętności z dziedziny fizjologii i embriologii eksperymentalnej, jest obecnie niemożliwa do osiągnięcia w typowych warunkach szkolnej pracowni biologicznej. Uczniowie zdobędą wiedzę na temat anatomii, fizjologii i synergicznej współpracy narządów człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem roli wątroby i nerek w detoksykacji organizmu ludzkiego, zwłaszcza w kontekście zatruć substancjami chemicznym (między innymi dopalaczami) oraz toksynami grzybów trujących (np. muchomora sromotnikowego). Zwieńczeniem rozważań nad funkcjonowaniem nerek będzie własnoręcznie przeprowadzona przez uczniów symulacja dializy z wykorzystaniem błony półprzepuszczalnej i roztworów o zmiennym składzie chemicznym oraz różnym pH. Uczestnicy zajęć nabędą też niezbędne umiejętności do samodzielnego wykonania obserwacji mikroskopowych i identyfikacji wybranych tkanek zwierzęcych. Cały proces będzie obejmował zarówno własnoręczną preparatykę preparatów przyżyciowych, jak i mikroskopię komercyjnie dostępnych preparatów utrwalonych. Dzięki temu uczniowie będą w stanie dostrzegać związki pomiędzy charakterystycznymi cechami budowy danej tkanki, a jej funkcjami i rolą w tworzeniu i prawidłowym działaniu wybranych narządów organizmu. Dodatkowo uczniowie wykonają obserwację preparatu rozmazu krwi szczura (pozyskanej w zgodzie z regulacjami bioetycznymi z Instytutu Medycyny Doświadczalnej PAN), co będzie punktem wyjścia do omówienia podstawowych parametrów morfologicznych krwi (takich jak hematokryt, odczyn Biernackiego, PLT, RBC, etc.) oraz ich zastosowania w diagnozie różnorodnych stanów chorobowych, takich jak na przykład zatrucia toksynami, czy infekcje różnorodnymi patogenami. W dalszym toku zajęć, młodzież zrozumie, jak wielką rolę odgrywa tkanka nerwowa dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju człowieka. Uczestnicy zajęć wykonają w praktyce podstawowe i nieinwazyjne, w pełni bezpieczne, testy neurologiczne na pobudliwość i gęstość występowania receptorów skóry, a następnie porównają, czy parametry te są takie same dla różnych rejonów naszego ciała, to jest dłoni, pleców, ramion i głowy. Uczestnicy warsztatów będą tez mieli niepowtarzalną szansę zaobserwować przyżyciowo trzydniowe zarodki kurze (w pełnej zgodzie ze wszystkimi prawnymi regulacjami bioetycznymi), a następnie wykonać z nich utrwalone preparaty do bardziej wnikliwych obserwacji z wykorzystaniem mikroskopów świetlnych. Należy tu podkreślić, że doświadczenia te były dotychczas zarezerwowane tylko dla studentów kursów uniwersyteckich, co dodatkowo zwiększa wartość i unikatowość proponowanych przez nas warsztatów “Histologia zwierząt, embriologia i komórki macierzyste”. Uczniowie przyswoją specjalistyczną wiedzę z dziedziny embriologii człowieka, niezbędną do zrozumienia znaczenia stosowania komórek macierzystych i inżynierii tkankowej w skutecznej transplantologii i współczesnej medycynie regeneracyjnej. Proponowane warsztaty są pierwszymi, które będą tak ściśle związane z medycyną oraz anatomią i fizjologią człowieka, a także pierwszymi, które poświęcone będą tkankom i wyższemu poziomowi uorganizowania organizmu. Dodatkowo – jako pierwsze warsztaty w ofercie BioCen – są one poświęcone chorobom i mechanizmom funkcjonowania organizmu człowieka w tak zaawansowanym stopniu, a ponadto będą promowały holistyczne spojrzenie na ludzkie ciało.